mardhiyah diary
D'Owner!


Assalamualaikum... Welcome To My Diary,My Love & My Life story's.

Entries About Linkies Tutobies

Status


still Single but NOT AVAILABLE
Tagboard!

Instagram

Let's follow my ig : Instagram
Rewind



Credits!

Template: Miza Nation
Basecode: Atiqah
Owner By: Your Name
Others:   


PERKARA YANG HARUS DILAKUKAN, SELEPAS PUTUS HUBUNGAN/CINTA



haluuu... mornight gais.... pgi2 buta nie aq nk update blog psal nie... alaaa... tjuk yg kat atas tuh lew... hhehe.... btw ayat nie aq copy from THE FAIZ IBRRAHIM punye website... hehe... ermm... sebenarnye aq byk giler nk story psal tjuk nie.. insyaallah step by step aq akn share k...

  • TERIMA KENYATAAN
Ya, yang kau harus lakukan adalah terima apa yang terjadi. Selagi kau tak terima dan redha dengan apa yang terjadi, selagi itu kau masih terawangan (lost) dalam kehidupan. Kau harus terima kenyataan bahawa dia bukannya milik kau dan inshaaAllah Allah akan jumpakan kau dengan yang lebih baik daripada dia. Lebih baik pada konsep ini tidak bermaksud bekas pasangan kau itu jahat dan sebagainya tapi lebih baik bermaksud kau akan dijumpakan dengan seseorang yang lebih boleh tahan dengan barannya kau, terima baik buruk kau dan lain-lain.
  • JANGAN STALK/INTIP DIA LAGI!
Ya, kau rasa rindu. Gila tak rindu, dah lama bersama-sama tiba-tiba terputus macamtu, mestilah kau nak ambil tahu pasal dia. Dia buat apa, dia sedih tak bila dah lepas putus and all that. Tapi jangan ikut hati. Kau kena latih diri kau untuk hidup tanpa dia. Seperti yang aku buat dulu, aku unfollow semua akaun sosial media dengan yang dulu-dulu tu dan siap buang no telefon lagi. Nampak macam kejam, tapi lagi kejam bila kau cuba nak lupakan dia tapi bayangan dia selalu ada di depan mata kau. Jadi pilih, nak sangkut di kisah lama atau teruskan hidup dan ada kehidupan yang lebih baik?
  • JANGAN LUAH PERASAAN DI MEDIA SOSIAL
Ini ramai yang buat. Bila lepas break, mulalah nak upload gambar hati retaklah, lepastu tweet putus cinta seperti “Aku tunggu kau, aku sayang kau, kenapa kau pergi?” Hahaha. Untuk pengetahuan kau, berkongsi perkara sebegini di media sosial, hanya memburukkan lagi keadaan. Kau kena tahu, bila manusia lain baca status kau, lebih banyak negatif daripada positif. Contohnya, “Masa bersama dulu, bukan main happy lagi, bila dah break meroyan macam orang gila“. Jangan keruhkan lagi keadaan. Ada benda kita tak perlu kongsi dengan semua orang. Lagi-lagi hal-hal yang melibatkan hati dan perasaan.
  • CERITA DENGAN ALLAH
Di waktu kau tersungkur jatuh selepas kau dah bahagia ni, baru kau tersedar banyak perkara. Betapa kau hanyut dengan perasaan sayang dan cinta. Sebenarnya Allah wujudkan perasaan indah itu untuk buat kau makin rapat dan cinta dengan Allah dan bukannya semakin melekakan. Cari Allah semula. Berceritalah dengan Allah. Ceritalah kesakitan hati kau dan hancurnya harapan kau. Allah Maha Mendengar rintihan hambanya. Akan ada orang kata, “Haa, dah jatuh baru nak cari Tuhan“. Jangan layan orang macamni, biarkan dia. Setiap hamba itu apabila dia susah tapi dia tak cari Tuhan, itu bukan hamba, itu hambar punya manusia. Eh apa aku cakap ni. Haha.
  • YAKIN DENGAN ALLAH
Kau kena sedar banyak perkara, setiap dugaan yang menimpa kau itu bersebab. Mungkin Allah nak buat kau tersedar atas kelekaan kau, mungkin juga Allah nak ubahkan kau jadi manusia lebih baik. Yang lebih kau kena ingat, setiap dugaan itu memang bertujuan untuk buat kau lebih kuat dan tabah dalam menghadapi dugaan hidup. Yakin dengan Allah, bahawa Allah akan jumpakan kau dengan yang lebih baik dan kau akan kecapi bahagia itu bersama orang lain yang lebih menghargai dan menghormati kau. InshaaAllah, jika kau yakin, kau akan tahu untuk pujuk diri kau.
  • BERI MASA
Bila aku putus cinta dulu, apa yang orang kata pada aku adalah “Woi, carilah pasangan lain“. I was like, taknaklah aku, aku baru putus lah woi. Apabila kau dah suka seseorang dan rasa itu hancur, perkara yang paling penting untuk kau buat adalah beri masa pada diri dan hati kau untuk pulih. Dahulunya aku ambil masa sehingga dua tahun untuk move on. Mungkin sebab dulu aku guna tips move on yang salah (Haha) dan aku sendiri tidak tahu apakah definisi sebenar maksud move on itu sendiri.
  • HAYATI MAKSUD SEBENAR MOVE ON
Maksud sebenar move on bagi aku adalah,
Kau sudah boleh teruskan hidup dan kau sudah penat menunggu dia kembali.
Dan kau percaya, dia dijadikan untuk manusia lain dan kau juga berhak memiliki bahagia kau tersendiri.
Jangan hanya berkata move on pada mulut tapi sebenarnya tidak. Kau harus lepaskan dia daripada ingatan dan kutip balik sisa diri kau yang ada untuk kau jadi lebih kuat dan teruskan perjalanan hidup kau. Apabila aku kata lepaskan, itu tidak bermaksud kau lupakan. Kau kena terima kenyataan, manusia tidak boleh melupakan lagi-lagi orang yang pernah beri kau perasaan indah. Tapi apabila kau lepaskan dia dari ingatan, kau akan capai ketenangan dan kefahaman tentang kebahagiaan yang kau layak terima.
  • JANGAN PAKSA DAN TERHEGEH
Apabila dia sudah tidak mahu kau, jangan paksa dia terima kau. Itu mengemis cinta. Dia sudah taknak kau, jangan menjual maruah kau semata-mata untuk diterima. Kau itu manusia, tidak layak mengemis untuk disayang dan dicintai. Dia taknak kau, it’s fine. Mungkin dia terlampau buta untuk menghargai kau dan terlampau baran untuk lebihkan sabar dengan kau. Tidak mengapa, nanti Allah jumpakan kau dengan yang lebih baik. Kau berhak untuk manusia lain.
AKHIR KATAYa, perasaan cinta/sayang itu indah. Aku juga pernah mengalaminya dahulu. Tapi jangan sampai kita diperhambakan oleh cinta dan perasaan. Cinta pada manusia itu sepatutnya membuatkan kita lebih rapat bersama dan lebih bersungguh-sungguh untuk mengejar redha Allah, bukannya semakin menjauhkan. Kau harus banyakkan sabar pada waktu ini. Ya, perasaan itu sakit. Kau rasa hati kau bagai dirobek berulang kali. Lagi-lagi bila kau dapat tahu pasangan kau tu dah ada pasangan baru selepas kau (Woi, cepat betul kau cari penganti aku. Haha). Tapi kau kena faham, tidak semua manusia itu milik kita dan tidak mestinya kita gagal sekali dalam hubungan menjadikan kita tidak layak untuk berperasaan lagi pada manusia.
Percaya satu benda, one day, Allah akan berikan kau manusia yang terbaik buat kau. Yang boleh buat kau senyum, yang boleh hormat kau dan keluarga dan yang paling best, yang boleh pimpin/nasihat kau untuk sama-sama masuk syurga. Jangan mengalah. Teruskan bangkit dan kejar kebahagiaan kau. Kadangnya kita jumpa paku berteraburan di jalan raya dulu baru kita jumpa kedai barang hardware.
Selamat bangkit dan teruskan kehidupan. 😊
see ?  dri awal aq bce smpai abez mmg ade kne ngn aq... lpz aq bce... bru aq terpk... oowww... oky.. bru aq phm npew tiu ini... so , kali nie aq nk share kat korang serba ckit psal nie..
oky.. aq start dari awal k...

1. Terima Kenyataan...
- okyy.. lpz aq bce ayat TFI nie... bru aq thu npew... u know what... sebenar nye kan... mse mule2 aq break ngn ex aq ( 1st love )... mmg sdeyh giler lah... and time aq sdeyh giler tuh aq story kat lovely cousin aq nie... aq ngn cousin aq nie mmg rapat giler lah... so , lpz aq story kat dye,.. then dye bgi 1 lgu nie kat aq... tjuk lgu tuh.. Kehilanganmu Berat Bagiku by kangen band... lpz aq dgr lgu tuh.. aty aq lgi sdeyh bile dgr lgu tuh.... sdeyh giler aq time tuh... hanye Allah jer yg thu weyh pew perasaan aq time tuh... and then , keesokan hari nye smpai lah hari berikutnye... susah utk aq terime kenyataan yg aq ngn dye dah xde papew... susah weyh... pew perassaan kau... bile owg yg paling kite sayang tuh.. ttbe dye mintak break ? of course lah sdeyh kan... and kite nk thu npew ttbe dye mintak break and all that.. 2 thun yg lpz aq ade update psal lpz aq break ngn dye... tarikh and mase aq break ngn dye pon aq ingt smpai skunk... 11 may 2013 pada jam 5.30 ptg..see ? aq ingt beb tarikh tuh.. aq x penah lupe tarikh2 tuh.. ermm... then , selama 2 thun aq break ngn dye.. dlm mse 2 thun tuh.. aq mmg sukar utk terime kenyataan yg dye bkn utk aq lagi.. dlm mse 2 thun jugak lah aq single... and dlm mse 2 thun jugak lah aty dah tertutup utk lelaki lain selain dye...  after 2 thun... slow2 aq cuba terime kenyataan yg dye bkn utk aq lagi... hurmmm.... insyaallah I can do it...

2. Jgn Stalk Lagi
- ok.. ckp pasal stalk nie... ermm... tipu lah kalo aq kate aq x stalk dye.. aq stalk dye sume laman sosial yg dye ade... and aq berjaya stalk dye.. smpai skunk aq still stalk dye... nk thu sbb pew ? sbb aq rindu giler2 kat dye... sume laman sosial yg dye ade pon aq cari smpai dpt... tpi.. ade lah 1 ary tuh... ( dah lme dah.. last year or 2 thun yg lpz x silap ) aq terjumpe fb baru dye.. and aq add lah dye kan.. then , dye x approve2 aq pon smpai lah skunk... acc wechat pon mcm tuh... aq dah lme add dye.. pastu , bru dye approve aq kat wechat...and dye hide moment aq... tpi xpew lah.. time tuh aq tabahkan aty aq.. pastu , aq search kat ig.. then , dpt cari ig dye.. then , aq follow lah dye kan... lpz aq follow ig dye...lme jugak lah tpi x byk lah gmbar yg dye upload... tpi kan.. bile tah.. aq tgk ig dye balik , tgk2 jer gmbar sume dye dah delete... errmm.. oky... dri situ aq dah phm.. then , aq try stalk twitter pulak... dye ade.. aq  follow jugak... then , aq stalk lah.. tpi kat twitter xde pulak dye nk block ker pew ker.. alhamdulillah lah kalo xde.. heheheh...  aq stalk gmbar ws dye... bile aq tgk gmbar dye,, ya allah.. rindu nye kat dye , hanye Allah jer yg thu... dear ex ( my 1st love ) , aq rindu kan kau sngt2.. aq sayang sngt2 kat kau...

3. Jgn Luah Perasaan Di Media Sosial
- ermm.. yg nie.. mse mule2 aq break tuh ade lah ckit2 jer lah tpi xde lah smpai mcm tuh sekali aq nk luah perasaan aq kat media sosial.. aq hanye luahkan perasaan aq dgn owg yg aq rapat lah.. means mcm lovely cousin aq.. ( pompuan k lovely cousin aq )...

4. Story Dgn Allah..
- yep.. bile aq rse sdeyh , teringat kat ex  and all that.. aq akn story kat Allah... bile aq story dgn Allah , aty aq rse lega ckit... and bru aq sedar npew Allah nk uji aq dgn cara mcm nie.. its oky.. aq redha dgn hati yg terbuka.. walaupon berat sngt2.. nk lupekan tih.. errrr.. mmg susah lah.. smpai skunk pon aq susah nl lupekan dye... even aq dah move on... ermm.. ntah lah.. soal jodoh , biar Allah yg tentukan...

5. Yaikin Dgn Allah
- aq redha and terime kenyataan yg aq bkn lagi utk dye.. Allah akn gantikan dgn lbeyh baik dri sebelum nye..  hurmmm....

6. Beri Mase
-  hahhh... yg nie aq nk share ckit... ermm.. lpz aq break dlm 2 bln mcm tuh.. aq dah smbong stdy kat Kolej Komuniti Selandar , Melaka... and aq ade lah sowg mmbe aq nie.. dye nk rekemen kan aq ngn dak klz aq... pde mse yg sme.. aq ade ckp kat mmbee aq nie yg susah aq nk move on.. yew lah.. aq bru jer lpz break.. bru 2 bln break... x kan ade pengganti dah ? beb , jenis aq.. mmg susah nk move on... sbb aq still sayang kan dye lagi... aq dah byk kali ckp kat mmbe aq nie.. mmbe aq nie dak klz aq jugak... errmm... sebenarnye..cite dye mcm nie... awl bln 7/2013 , aq ngn mmbe2 aq pegy lah event kat klebang... then , ade lah mmbe aq nie ( dak klz aq jugak ) dye suke kat aq... then , dye suh lah mmber aq nie mintak number fon aq.. tpi dye mintak kat awek dye.. sbb awek dye 1 umah ngn aq.. and of course lah kan dye ade number aq... bile aq tnye  , spew yg bgi number aq kat dak klz aq.( owg yg suke aq tuh lew )... bile aq tnye... rahsia lah pew lah... aq dah penah ckp ngn mmbe aq nie... aq mmg x suke lelaki yg merokok or vape.. tpi dowg tipu aq... tpi time tuh Allah x tunjuk lagi.. and pde mse yg sme.. aq dpt detect spew yg bgi number aq... and owg yg suke aq tuh cane... means dari segi perangai lah... dari situ aq x suke dgn cara dye... pastu , ade lah mlm tuh... dak2 klz aq pegy lah mkn kat kedai mkn kat dpn tuh kan.... time tuh dye ade.. rmai  lah yg ade time tuh... errmm...  kiotwg mkn lah kan.. lpz mkn tuh.. dye bgon pegy kat meja mmbe dye ( owg yg suke kat aq tuh )..pastu , mlm tuh jugak Allah dah tunjuk perkara sebenar.. nk thu pew ? dye merokok... aq dah ckp byk kali... aq x suke lelaki yg merokok... dowg degil... see ? Allah dah tunjuk perkara sebenar and perangai sebenar dye.. tpi tuh lah kan... nk wat cane.. nie lah padahnye.. bile aq ckp.. dowg x nk percaya... so , now aq nk ckp.. hati perempuan nie bile dah kecewa and bru lpz break ngn bf dye.. hati susah nk terime lelaki lain... mcm aq jugak.. time tuh aq bru 2 bln break ngn ex aq.. x kan dowg x phm2 lagi kot ? weyh ... aq mmg susah nk move on.. ko ckp mcm mane sekali pon.. aq tetap x buleh terime mane2 lelaki.. tpi x pew lah... time kat kk selandar tuh.. xpew lah.. bnde dah lpz kan.. nk wat cane... redha jer lah... hati aq kalo nk puih.. mmg lme... amek mse 2 thun utk pulih kn..  and now aq dah ade yg pengganti..

7. Hayati Maksod Sebenar Move On..
-oky lah... pde mule nye aq x thu pew tuh Move On ? then , aq carik kat pkcik goole.. then , bru aq thu mksod Move On nie.. hehehe...  k... jenis aq.. nk move on nie.. mmg susah... tpi lpz 2 thun aq single.. bile pk balik.. x kan smpai mcm nie aq nk jadi mcm nie.. means single lah.. smpai bile aq nk jadi mcm nie ? smpai bile ? so , aq decide utk move on... after 2 years i'm single... and now i'm officially taken...

8. Jgn Pkse Diri Dan Terhegeh..
- ermm.. yg nie no komen lah... aq x thu nk ckp mcm mane... tpi ntah lah.. ade lah ary tuh... aq ade ws ex aq.. time tuh bufday dye.. then , aq wish lah kan... lpz tuh dye rply... sembang punye sembang... aq ade bgithu dye yg aq nk kan dye balik ( tpi bkn ayat nie lah ade ayat lain )... means getback lah kan... then , dye rpl.. cara dye rply tuh dye x nk kat aq lagi... and he say to me. , move on... errmm.. dlm mse yg sme.. aty aq rse.. errrrr.. oky... aq phm.. tpi x pew la.. nk wat canek na,.. dah dye x nk kat aq.. aq x buleh nk buat pew...hanye mamppu berdoa jer lah... hurmmm......



for conclusion nye....
selama 2 thun aq single.. now i'm officially taken by someone... kali nie aq x nk bgi harapan kat bf aq yg skunk nie.. soal jodoh , biarlah Allah yg tentukan.. sebaik2 jodoh tuh Allah dah rancangkan awal2 jodoh kite and Allah dah pilih yg terbaik jodoh kite tuh nnt... just kite jer yg x thu spew jodoh kite.. insyaallah , kalo aq ngn bf aq yg skunk nie ade jodoh , x kemana...
errmm.. k lah.. aq nk tdo nie.. dah kol 4 pgi dahweyh... tdo duluan yew.. bye...